Mi az a SEO? | A keresőoptimalizálás alapjai

Mi az a seo - search engine aptimization

Mi az a SEO?

A keresőoptimalizálás (angolul Search Engine Optimization, azaz SEO) a weboldalak keresőmotorokban való organikus megjelenésének javítási folyamata.

Tehát a SEO egy rövidítés = Search Engine Optimization = keresőoptimalizálás vagy keresőmotor optimalizálás

Rendben, de mi is a keresőoptimalizálás valójában?

Mire jó? Miért kell?

Mik azok az alapvető lépések, alapfogalmak amikről tudnod kell?

Erről szól ez a cikk.

Olvass tovább…

Keresőoptimalizálás jelentése

keresőoptimalizálás az a folyamat, amivel befolyásoljuk egy weboldal megjelenését az organikus (azaz a nem-fizetett) keresési találatok között.

A fizetett Google adWords hirdetések nem tartoznak a keresőoptimalizálás témakörébe. A hirdetésekkel a SEM (Search Engine Marketing) foglalkozik.

A SEO célja, hogy minél előrébb kerüljünk a Google organikus találati listán (SERPs)

SERP Jelentése

SERP = Search Engine Result Page, azaz Kereső Találati Lista.

De miért érdemes a találati lista elején lenni?
A válasz a látogatottság növelése és végül vevőszerzés:

Látogató és vevőszerzés

A keresőoptimalizálás célja mi más lenne mint a weboldal látogatottság növelése és végül vevőszerzés vagyis a több bevétel és végül több profit!

A Google végeredményben egy vevőszerző csatorna (egy a sok közül), de egy azon kevesek közül, ami akár passzívan is látogatókat és így vevőket hozhat nekünk hosszú távon.

Mit jelent az, hogy passzívan?

Ha elértünk egy bizonyos jó pozíciót és onnantól nem csinálunk semmit, akkor is többnyire folyamatosan érkeznek onnan látogatók, az organikus találatokon keresztül, mivel az elért helyezés jellemzően hosszú ideig nem jelentősen változik. (kivéve, ha persze a konkurencia beelőz, vagy valami egyéb külső körülmény ezt meg nem változtatja)

Ezzel szemben a fizetett hirdetések csak addig hoznak látogatókat, amíg aktív a hirdetés, amíg öntjük bele a pénzt.

Ez persze csak akkor igaz, ha a lista elején vagyunk, méghozzá minél közelebb a Google első helyhez:

Statisztikák szerint a Google első oldal organikus találatai között az átlag átkattintások (CTR) az alábbiak szerint oszlanak el:

CTR Jelentése

CTR = Click Through Rate, azaz átkattintási arány. Egy arányszám, ami megmondja, hogy a megjelenések, hány százalékában kattintottak a linkre.

Google első hely viszi a kattintások 20-30%-át

2. pozíció már csak ennek a felét: 15%

3. pozíció: 10%

4. pozíció: 5%

5. pozíciótól lefelé oszlik el a “maradék”…

De hogyan tudjuk befolyásolni a helyezésünket a találati listában? egyáltalán hogyan rangsorolja a Google a weboldalakat?

Google rangsor

Rendszeresen visszaköszönő tévhit, hogy sokan azt gondolják, a keresőoptimalizálás az egy “beállítás” a weboldalon, pár kattintás, vagy egy kis programozás és kész is a Google első helyezés.

Ilyenkor mindig nehéz megmagyarázni, hogy ez nagyon nem így működik.

Vegyük észre, hogy ha ilyen egyszerű lenne akkor a Google már tönkrement volna, mert senki nem használná.

Miért?

A Google célja és elemi érdeke is, hogy a keresőbe beírt kulcsszóra a felhasználó keresési szándékának megfelelő legjobb találatot adja.

Ha ezt nem tudná teljesíteni, akkor nem lenne piacvezető a kereső piacon. Márpedig, ha bárki, bármivel, pár “beállítással” odakerülhetne, akkor ez nyilván nem teljesülne.

A Google a rangsorát több száz különböző mérhető rangsorolási szempont alapján, kifinomult és folyamatosan fejlesztett keresőalgoritmusok segítségével határozza meg.

Fontos kiemelni, hogy a Google folyamatosan csiszolja ezeket az algoritmusokat, így a megszerzett helyezésekre nincs hosszútávú garancia, egy-egy Google algoritmusfrissítés alaposan felforgathatja a sorrendet.

Google első hely

Google első hely megszerzése nem egyszerű és főleg nem gyors folyamat. Különösen, ha kompetitív kulcsszóra szeretnénk az első helyre kerülni.

Az egyik legfontosabb alapelv, hogy a Google első helyre kerüléshez az adott keresési szándékra kell 100%-os választ, megoldást adnunk, de legalábbis jobbat mint a versenytársaink.

A Google nem mást csinál, mint a számtalan paraméter figyelembevételével méri ennek a teljesülését.

Ha tudni szeretnéd, hogy mik azok az alapvető elemek, amik elengedhetetlenek a jó helyezéshez, a cikk további részéből kiderül,

Olvass tovább…

A Google keresőoptimalizálás alapjai

A Google helyezés javítása több lépésből álló folyamat.

A bejegyzés további részében, az alap építőelemekről, SEO alapfogalmakról lesz szó.

Első nagyon fontos lépés, hogy technikailag alkalmassá kell tenni a weboldalt arra, hogy jól szerepelhessen a keresőben. Ha ez nem jól van összerakva, akkor minden további erőfeszítés kárba vész

Mondjuk úgy, hogy ez a belépő a versenypályára. A Forma 1-ben is megvannak az alapvető műszaki követelmények, amivel egy csapat el tud indulni a versenyen. Ez persze nem azt jelenti, hogy ha ezeket teljesítetted, akkor máris megnyerted a versenyt. Nem ez csak az előfeltétel, amitől persze lehetőséget kapsz akár a nyertesek közé kerülni.

Ugyan így van ez a SEO-ban is.

Ez a Technikai SEO:

Technikai SEO

A technikai SEO legfontosabb elemei:

  • Hozzáférhetőség, indexálhatóság: a Googlebot-oknak, crawler-eknek hozzá kell tudni férni a website-hoz. Ha a Google nem fér hozzá, nem tudja felolvasni és indexelni (eltárolni az adatbázisában) oldalakat, akkor csinálhatunk Nobel díjas tartalmat is, vagy bármit, nem leszünk a keresőben. (Google indexelés ellenőrzése így lehetséges – katt ide)
  • Felhasználói élmény / UX  (User Experience): a Google számára a legnagyobb érték a felhasználói elégedettség, a felhasználói élmény. A weboldalunknak is eleget kell tenni ennek a kritériumnak. Ezek egy része technikai jellegű, lásd az alábbiakban:
  • Betöltési sebesség: senki nem fog hosszú másodpercekig várni egy lassú weboldal betöltésére, inkább bezárják, és máshol keresnek megoldást, ami azt mondja a Google-nek, hogy nem vagyunk jók, és hátrébb sorol…
  • Mobilbarát website: ma már a keresések nagy része mobilról indul, és ez a trend csak erősödik. Alapvető tehát, hogy a weboldal mobilra optimalizált legyen. A Google nem titkoltan előnyben részesíti a mobilra optimalizált weboldalakat. (mobile-first indexing), ez tehát egy “kötelező” technikai elem, ha eredményt akarunk elérni.
  • HTTPS: nagyon leegyszerűsítve a https egy titkosítási eljárás, ami biztosítja a biztonságos kommunikációs csatornát a website és a felhasználó között. A sima HTTP kapcsolat nem biztonságos, ezért kerülendő. A Google is így gondolja, nem titkolt célja, hogy biztonságosabbá tegye a teljes internetet. A titkosítás is rangsorolási szempont, így lehetőség szerint használjunk HTTPS kapcsolatot.
  • Átirányítások: biztos észrevetted már, hogy a websiteokat általában el lehet érni www, és www-nélküli URL-en is. A probléma akkor van, ha nincs átirányítva valamelyik a preferált verzióra. Ez azt jelenti, hogy gyakorlatilag duplikáltan létezik a teljes website www és www-néküli változatban is. Ez pedig SEO szempontból nem jó. Válasszuk ki az valamelyiket, és a másikat irányítsuk át a kiválasztottra.

SEO ellenőrzés

Ha megtettünk mindent a fentiek teljesítéséért, akkor mi magunk is ellenőrizhetjük, hogy sikerült-e. Az alábbi ingyenes / freemium SEO eszközök segíthetnek ebben:

Google Search Console: A Google által biztosított ingyenes webmester eszköz. Ezen keresztül ellenőrizhetjük, hogy a Google hogyan látja a webhelyünket, sikerült-e feltérképeznie, indexelnie, és van-e valami hiba, vagy akár büntetés! Regisztráció után ingyenesen használható, itt érhető el.

Ebben az eszközben azt is meg tudjuk majd nézni, hogy a Google milyen kulcsszavakra rangsorolja az oldalainkat, így ez később kulcsszó kutatásra is alkalmas eszköz lesz.

Search Console Beállítása <- itt találsz bővebb infót [VIDEO].

Google Speed Insights: Szintén a Google által biztosított ellenőrző eszköz. Ezzel tesztelhetjük, hogy milyen a website sebessége.Az eszköz asztali és mobil verziót is értékeli egy 1-100 terjedő skálán. Ingyenesen használható, itt érhető el.

Mennyi a jó érték? a Zöld jó, vagy inkább nagyon jó, a narancs elmegy, a piros nem jó.

Hozzá kell tenni, hogy ez az eszköz az utóbbi időben elég, hogy is mondjam, háklis. A Google saját oldala a Youtube.com például mobilon és asztali módban is pirosban van, ami elég „vicces”:

Google speedinsights eszközében a youtube eredményei

GTmetrix.com: Egy szintén freemium online eszköz, amivel a (betöltési) sebességet és ezzel kapcsolatos problémákat lehet feltárni. Ez azért jobb mint a Speed Insights, mert sokkal részletesebb információkat, és javaslatokat ad a betöltéssel kapcsolatban. Például láthatjuk, hogy különböző tartalmak, képek, javascript kódok, CSS stílusok betöltése mennyi időt vesz igénybe. itt érhető el.

Itt is vannak színkódok, és százalékok, sőt még A-B-C-D-E-F besorolás is. Nyilván a cél, hogy minél közelebb kellene lenni az A-hoz, de legalább a versenytársainkat előzzük meg.

Screaming Frog: egy szintén freemium SEO eszköz. Képes felolvasni és elemezni a website-ot különböző szempontokból. Limitált funkcionalitással ingyenesen használható (letöltés és telepítés után), ha beleférünk a maximum 500 URL-es limitbe. innen tölthető le.

Website Auditor: Ahogy neve is mutatja, egy SEO audit eszköz. Elemezni lehet vele a website tartalmát és struktúráját. Jelzi a hibás elemeket, és javaslatokat tesz a javításra. Korlátozott funkcionalitással, ingyenesen letölthető innen.

SEOptimer.com: Egy online, egyszerűen használható ingyenes SEO tool, ami különféle szempontok alapján osztályozza a websiteotItt érhető el.

Ha a technikai SEO-n túl vagyunk, akkor lehet továbblépni, az un. on-page SEO és off-page SEOra.

On-Page SEO

Minden olyan keresőoptimalizálást célzó “erőfeszítés”, amit a weboldalunkon vagy webhelyünkön csinálunk, On-Page SEO vagy On-Site SEO kategóriába tartozik.

Ide tartozik a tartalomgyártás (tartalmi SEO) is.

A legfontosabb pontok az on-page SEO esetében röviden összefoglalva:

  • Fő kulcsszó: Egy weblapon (web page) egy és csak egy fő kulcsszóra koncentráljunk.
  • Kulcsszó szinonimák:  A tartalomban használjunk kulcsszó szinonimákat (LSI kulcsszavak)
  • Kulcsszó sűrűség:  A tartalomban szerepeljen a kulcsszó és azok szinonimái, de nem szabad túlzásba vinni. Legyen a szöveg természetes, ne halmozzuk a kulcsszavakat.
  • Oldal Címe: Az oldal címében (Page Title) szerepeljen a Fő kulcsszó, és legyen figyelemfelkeltő, hiszen ez látszik a Google találati listában is.
  • Meta Leírás: A meta description az oldalon nem látható “tartalom”, a HTML kódban található. Az oldalon nem szerepel, viszont látható a találati listában, ezért ennek nagy szerepe van. Szerepeljen benne a kulcsszó, és legyen figyelemfelkeltő, hiszen ez alapján (a cím mellett) dönt majd a felhasználó, hogy rákattint-e a találatunkra.
  • URL struktúra: Az URL legyen rövid, tartalmazza a kulcsszót, és a struktúra/útvonal legyen logikus felépítésű. Ne használjunk dinamikus URL-eket!
  • Tartalom felépítése: A tartalom legyen jól struktúrált, könnyen olvasható, áttekinthető. használjunk fejléceket (H1-H2..H6 Heading), kiemeléseket, stb.
  • Tartalom hossza: a megfelelő tartalom hosszra nincs konkrét megkötés, de a “mély” tartalom általában természetes módon tartalmazza a témára releváns kifejezéseket, és logikusan növeli a felhasználó weblapon töltött idejét is (dwell time), ami szintén rangsorolási szempont.
  • Média tartalmak: a tartalomban használjunk képeket, de még jobb a videó. A képek legyenek jól optimalizáltak. A kép file nevében szerepeljen a kulcsszó. Ügyeljünk rá, hogy ne lassítsuk a betöltést nagy méretű képekkel. Optimalizáljuk a kép és a file méretét, például ezzel a kép optimalizáló megoldással: tinypng.com vagy akár ezzel: https://www.websiteplanet.com/hu/webtools/imagecompressor/
  • Kép címek, alt text: A képek címét és alt text-jét mindig töltsük ki, szerepeltessük némelyikben a kulcsszót/szinonimát.
  • Külső és belső linkek: A tartalomban használjunk kifelé mutató linkeket, amik külső releváns és megbízható forrásra hivatkoznak. Használjunk saját oldalainkra mutató belső linkeket is. Utóbbira jó példa lehet a Wikipédián is látható megoldás.
  • Közösségi média gombok: bár nem közvetlen rangsorolási szempont, de segíthet, ha ösztönözzük a felhasználót a tartalmunk megosztására vagy Like-ra,  egy jól elhelyezett social share/Like gombbal.

Természetesen, a fentiek csak egy rövid, és nem is teljes körű összefoglalása mindannak, amiket az on-site SEO során érdemes szem előtt tartani.

A továbbiakban jöjjenek azok a keresőoptimalizálás lépések, amit a websiteon kívül Off-Site SEO (vagy off the page SEO) tehetünk a jobb Google helyezés elérése érdekében.

Ha érdekel mik ezek,

olvass tovább…

Off-Page SEO vagy OFF-SITE SEO

Miközben az On-Page SEO a website-on zajlott teljes irányításunk alatt, addig az Off-Page SEO vagy Off-Site SEO, már egészen más, olyan pályán kell mozogni, amihez nincs minden esetben teljes körű közvetlen hozzáférésünk és ráhatásunk, mégis el kell érni, hogy a mi oldalunkra legyen pozitív hatással. Éppen ezért használja a Google a rangsorolásnál igen komoly súllyal.

Nézzük, hogy például milyen elemek tartoznak az Off-Page SEO körébe:

  • Linkek, linképítés: A honlapunkra mutató linkek, száma, relevanciája, minősége mind-mind erős rangsorolási tényező. A legértékesebb linkek azok, melyek megbízható-, autentikus forrásból, és a témánkra releváns oldalakról érkeznek. A legkevésbé értékesek pedig amiket akár mi magunk is egyszerűen létre tudunk hozni (pl.: linkkatalógusoklinkfarmok, stb). Az ártalmas linkek pedig az értéktelen (spammy) website-okról, vagy PBN-ből érkező linkek. Törekedjünk tehát az elsőre, az utolsót pedig kerüljük.

PBN Jelentése

PBN a Private Blog Network rövidítése. Olyan websiteok (tömege), amit kizárólag azért hoztak létre, hogy egymásra és külső weboldalakra mutató linkeket “szerezzenek”. Ezt a Google tiltja, azaz Black Hat SEO módszer.

  • Közösségi média: A közösségi média aktivitás is mérhető (megosztások száma, követők száma, Like-ok száma, stb), és a Google használja is a rangsoroláskor valamilyen súlyozással. Logikusan ha pozitív a közösségi médiákban a megítélésünk, az nem egy hátrány (többek között) SEO szempontból sem.
  • Online bizalom, Reputáció: Alap igazság, hogy ha jó a hírünk, jó a márkánk megítélése az online térben, akkor az pozitív jelek formájában fog nekünk segíteni, nem csak SEO szempontból, hanem majd a konverzió, vásárlói elégedettség oldalról is. Mindig törekedjünk a minőségi szolgáltatásnyújtásra, ügyfél kiszolgálásra, ez hosszú távon mindig megtérül.

Kiváncsi vagy a SEO egyéb aspektusaira?

Olvass tovább…

Negatív SEO

Sajnos a SEO-t nem csak jó értelemben lehet használni, hanem ártó, romboló eszközként is.

Ez a negatív SEO

A linképítésnél említettem, hogy ne építsünk magunknak “spammy” linkeket, vagy PBN linkeket, mert ezeket a Google bünteti. Ilyen módon viszont sajnos használható a konkurencia ellen is. Ha valaki nem monitorozza időnként a saját linkprofilját, könnyen belefuthat egy ilyen “támadásba”.

Ha azt hiszed, hogy “Áá, ilyet úgyse csinál senki”, akkor sajnos ki kell ábrándítsalak. Az egyik ügyfél kapcsán végzett versenytárs linkprofil elemzése során egyértelműen kiderült, hogy egy (nem kis) SEO cég alkalmazza ezt a “technikát”.

Ez ellenszer egyszerű: folyamatosan figyelni kell a saját linkprofilunkat, és ha ilyen nem kívánt linkek tűnnek fel, akkor azokat “hatástalanítani” (disavow) kell.

Black Hat SEO

Mi az a Black Hat SEO?

Olyan SEO trükköknek, technikáknak az alkalmazása, amiket a Google kifejezetten tilt.

De ha a Google tiltja, akkor miért alkalmazzák?

Mert rövid távon lehet vele látványos eredményeket elérni, és ezt sajnos sok “SEO szakértő” kis is használja: rövid idő alatt elért eredmény után megkapja a munkáért járó pénzt, majd eltűnik.

A probléma, akkor van, amikor a Google felfedezi ezeket a trükköket, megbünteti az oldalt, vagy akár teljesen ki is zárja az indexből. Az ügyfél hoppon marad, eltűnik a keresőből és a pénznek is annyi.

Sose használjunk Black Hat eszközöket, és csak olyan SEO szakértővel dolgozzunk, aki kizárólag White Hat SEO tevékenységet végez, hosszú távon jobban megéri!

White Hat SEO

A Black Hat SEO-val ellentétben, a White Hat SEO esetében betartjuk a Google Guideline-ban leírt játékszabályokat, és nem próbáljuk meg átverni a rendszert.

Google Guideline

Végül hadd osszam meg a Google irányelveket (Katt ide) tartalmazó hivatalos dokumentumot is, amiben a Google egyenesen javasolja, hogy szükség esetén vegyünk igénybe SEO szakembert, aki segít betartani ezeket a minőségi irányelveket, továbbá meg lehet tudni további részleteket is a témáról.

Remélem hasznosnak találtad ezt a rövid leírást, és segít elindulni, ha Magad szeretnéd elkezdeni “SEOzni” az oldaladat.

Kommentben írd meg, hogy mi a célod a keresőoptimalizálással? Tanulni szeretnéd, hogy SEO szakértő váljon belőled? vagy a bizniszedet szeretnéd saját magad fejleszteni ezzel, vagy szolgáltatást keresel? Esetleg valami más?

Ha kicsit is segített a cikk, kérlek háláld meg egy egyszerű LIKE-kal 👍, Neked nem kerül semmibe, nekem pedig rengeteget segít. Köszönöm! 🙏