Hogyan lehet a Google keresőben első helyre kerülni 2023-ban?
Az örök kérdés, ami szüntelenül elhangzik, és szinte lehetetlen rá egzakt választ adni, mivel a Google féltve őrzött titka a rangsor kialakításának pontos formulája.
Egy biztos, a Google első helyére kerülni egy kifejezett kulcsszóra nem könnyű feladat, mindenki erre utazik, hiszen a Google első pozíció viszi a keresési forgalom legnagyobb részét.
Mégis mik a Google első helyre kerüléséhez szükséges alapvető lépések?
Ezt a munkafolyamatot, amivel el akarjuk érni a Google első helyezést, (vagy legalábbis próbálunk minél jobban előre kerülni) Keresőoptimalizálásnak (SEO) hívják.
SEO = Search Engine Optimization
A SEO egy szakma, amit nem lehet pár nap alatt elsajátítani, ráadásul folyamatosan változik, így ezeket a változásokat is követni kell.
Persze a SEO nem fekete mágia, elsajátíthatod Te is egy (vagy inkább több) SEO tanfolyam keretében.
A továbbiakban összefoglalom, hogy mik azok az alapvető „hozzávalók”, amik elengedhetetlenek a Google első helyre kerüléshez.
Technikai feltételek megteremtése (technikai SEO)
Első kritérium, hogy a kereső hozzáférjen a weboldalhoz, be tudja járni és le tudja tárolni az adatbázisában a tartalmunkat (Google indexelés). Ezt technikailag lehetővé kell tenni.
Persze van még egy sor technikai dolog aminek meg kell felelni (pl.: https, nyelvi beállítás, website struktúra, betöltési sebesség, stb)
2021 Update: a Google nemrég már nevet is adott egy sor technikai mutatónak: ez a Google Web Vitals-mutatók, és útjára engedte az ezeket mustráló Oldal-élmény algoritmust is.
Ezzel a területtel a technikai SEO foglalkozik.
Érdemes egy Technikai SEO Audittal kezdeni, hogy kiderüljenek azok a technikai hibák, amik esetleg megakadályozzák az oldal feltérképezését ezzel már az alapoknál ellehetetlenítik bármilyen jó helyezés elérést.
A google saját leírása a kereső működéséről és a feltérképezésről: https://support.google.com/webmasters/answer/70897
Megfelelő kulcsszavak kiválasztása
Ha technikai akadályok nincsenek, akkor a következő lépés a megfelelő kulcsszavak kiválasztása, amit a weboldalon meg szeretnénk célozni.
Miért?
Nyilván valóan olyan kulcsszóra vagy kereső kifejezésre szeretnél a Google első helyére kerülni, amire keresnek a felhasználók.
Amire nem keres senki a Google-ben, arra pont mindegy, hogy hol jelensz meg a keresési találatokban.
Az első lépés tehát, hogy megállapítsuk mire keresnek az érdeklődők, hogyan próbálják megtalálni a problémájukra a megoldást, a szolgáltatást vagy terméket amire szükségük van.
Azt a módszert, amivel ezt fel lehet kutatni kulcsszókutatásnak vagy kulcsszó elemzésnek (vagy mostmár egyre inkább téma kutatásnak) nevezik.
Ezt az elemzést különféle elemzési módszerekkel és kulcsszó kereső eszközökkel (software) lehet elvégezni.
Keresési szándék 100%-os kiszolgálása
Ha a kulcsszókutatást jól elvégeztük, akkor megvan, hogy mi az a pontos kulcsszó / kereső kifejezés , amire szeretnénk előre kerülni a keresőben.
A következő kritikus feladat, hogy a kulcsszó mögötti valós keresési szándékra kell a tartalmat elkészíteni. Ez nagyon fontos. Ha ez nem valósul meg, kizárt, hogy előre kerüljünk a keresőben.
Ha valaki rákeres arra, hogy „összecsukható kerékpárok” akkor hiába írunk a camping bicikli történetéről egy világbajnok tartalmat, nem arra kíváncsi a felhasználó, nem az volt a keresési szándéka.
Megfelelő értékes, informatív tartalom megfelelően formázva
A következő összetevő a tartalom minősége, az átadott információ értéke, használhatósága és az információ könnyű feldolgozhatósága, hozzáférhetősége.
- A tartalom fedje le a keresési szándéknak megfelelően a témát
- A felhasználó találja meg a tartalomban a választ a kérdésére (keresésére)
- Legyen könnyen áttekinthető, jól tagolt, hogy minél gyorsabban megtalálja a felhasználó amit keres
- A tartalom típusa feleljen meg a keresés jellegének. Ha valaki egy palacsinta receptet keres, felesleges a palacsinta származásáról/történetéről sztorizgatni.
Adj többet vagy jobbat mint a többiek
Ha rákeresel a kiválasztott kulcsszóra a Google-ben, láthatod, hogy milyen tartalmak vannak az első helyeken. Ezt megnézve könnyen visszafejthető, hogy milyen tartalomra kiváncsi a felhasználó.
A feladat itt az, hogy vagy csináljunk ezeknél jobbat (pl egészítsük ki fontos de releváns információkkal), és/vagy tálaljuk jobban használható formában.
Kifelé mutató linkek
Ha a tartalomból, annak kiegészítése érdekében külső weboldalakra hivatkozol, azaz kifelé mutató linkeket hozol létre, azt a Google pozitívan értékeli, mert azt sugallja, hogy ezzel segíted a felhasználót még jobb információhoz jutni.
Persze nagyon fontos, hogy valóban értékes forrásra hivatkozz, ami tényleg segíti az olvasót.
Belső linkek
Ha elkészült a megcélzott kulcsszóra a tartalom, akkor hozzunk létre a website egyéb tartalmaiból az új tartalomra mutató linkeket, úgy, hogy a link szövege (anchor text) legyen a cél oldalon megcélzott kulcsszavunk.
A belső linkek alapján a Google sokkal jobban megérti, hogy milyen kulcsszavakra célzunk és mi az oldal témája.
Befelé mutató külső linkek (backlink)
A mai napig az egyik legerősebb SEO rangsorolási szempont a külső weboldalról a mi oldalunkra (tartalmunkra) mutató linkek száma és minősége.
Ezek ugyan úgy működnek mint a belső linkek, csak sokkal nagyobb erejük van (de csak ha jó helyről érkeznek)
Egy ponton túl a helyezéseket már kizárólag ilyen befelé mutató linkek (backlink) szerzésével tudjuk javítani.
Ilyen linkekre Linképítéssel vagy más szóval linkszerzéssel tudunk szert tenni, ami az OFF-SITE SEO feladatkörébe tartozik.
Nem mindegy azonban, hogy honnan származik a link. A linkfarmokról, vagy spam site-okról érkező linkek vagy semmit nem érnek, vagy egyenesen ártalmasak (lásd: negatív SEO).
A legerősebb linkek azok, amik a mi témakörünkre releváns kontextusból érkeznek, maga a forrás oldal is téma-releváns és a Google is erősnek tartja a forrás oldalt.
Legyél Te a megbízható szakértő a témádban (Google E-A-T)
Domain szinten fontos, hogy a Google szakértőként tekintsen rád a témádban. Hiteles, megbízható és értékes tartalmakat publikálj, így megbízható információforrásként fog megítélni.
Ez a viszonylag új megközelítés a Goolge E-A-T update-tel mutatkozott be és nem titkoltan nagyon komoly súlyt kap a rangsorolási tényezőkben.
E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness)
Ennek a célja is egybevág a Google alap célkitűzésével ami a minőségi és megbízható, korrekt internetes tartalom.
Online reputáció és értékelések (Social Proof, reviews)
Az előbbi ponthoz az is hozzájárul, ha a Közösségi felületeken és értékelő oldalakon is jól szerepelsz. Ezeket közvetlenül vagy közvetve, de mind látja a Google.
Nagyon erős jel például, ha a Google Cégem oldalon valós pozitív értékelést kapsz. Törekedj arra, hogy minél több ilyen legyen.
Helyi vállalkozásoknak élet-halál kérdése: Google Maps / Google Cégem optimalizálás
Ha helyi vállalkozásod van, akkor elsőszámú célod kell legyen a Google Térképen minél előkelőbb helyen megjelenni.
Ügyfeleid / vevőid a vállalkozásod szűk hatókörén belül vannak, ha rákeresnek valamilyen szolgáltatásra, akkor azokat fogják megtalálni akiknek a Lokális SEO beállításaik és a Google cégem fiókjuk megfelelően van optimalizálva, összehangban a weboldalukkal.
Megdöbbentő módon, ezt a magyar vállalkozások 80%-a még most 2021-ben sem használja ki és így rengeteg ügyfelet buknak el.
Pedig bonyolult és drága hirdetési kampányok helyett egy pofon egyszerű stratégiával is pont azokat az érdeklődőket tudnák megszerezni, akiknek szinte eladni sem kell, hiszen ők maguk keresik a szolgáltatást a közvetlen környezetükben.
A SEO eredményekhez idő kell
Fontos megérteni, hogy a Google egy ideig szinte egyáltalán nem veszi figyelembe az új/friss weboldalakat/domaineket.
El kell telnie bizonyos időnek, mire komolyan veszi a Kereső a publikációidat, tehát az eredmény és a helyezés nem lesz azonnali.
Légy türelemmel és törekedj arra, hogy domain szinten folyamatosan erősítsd a témád relevanciáját, újabb és újabb publikációkkal, és a témában releváns kulcsszavak megcélzásával.
A befektetett munka gyümölcse idővel beérik.
Amit nem szabad
A mai napig rendszeresen felmerülnek a Google átverésére irányuló kérdések. Hogyan lehet átverni a keresőt és jobb helyezéseket elérni a találati listában?
Lehet hogy át tudod verni most, de csak idő kérdése, hogy ez az előny meddig tart. Az algoritmusok előbb utóbb felismerik a helyzetet és akkor akár visszaállíthatatlan büntetés lehet a vége.
A Google minőségi irányelvek pontosan kimondják, hogy mik azok a tiltott „SEO trükkök”, amiket nem szabad végezni. Ezekért Google büntetés jár ezért kerüld el.
A listát itt találod:
https://support.google.com/webmasters/topic/6001971?hl=hu&ref_topic=9456575
Végszó
A témáról könyveket írnak és iparág épül rá, így ennek a cikknek a terjedelmébe ennyi fért bele. Remélem azért hasznosnak találtad, és megértetted, hogy mik a legalapvetőbb dolgok amik szükségesek a Google első helyre kerüléshez.
A Google Webmestereknek szóló iránymutatását itt találod: https://support.google.com/webmasters/answer/35769?hl=hu&ref_topic=9456575