Mit jelent a Meta Leírás (Meta Description)?
A weboldal meta leírás egy olyan szöveges tartalom (meta adat, meta tag), ami magán a weboldalon nem látható, nem érzékelhető, de jelen van a weboldal forrásában és a Google találati listában megjelenik.
A „Meta” görög eredetű szó alap jelentése: nem érzékelhető, de mégis jelen lévő, dolog
A Meta Leírásnak borzasztóan fontos, kritikus szerepe van a keresőoptimalizálásban. Ha elolvasod a cikket, az is ki fog derülni, hogy mi és miért annyira kritikus.
A meta leírás a kereső találati listáján a cím alatt megjelenő rövid szöveg.
A Google saját leírása erről a meta adatról:
https://support.google.com/webmasters/answer/79812?hl=hu
Ez a Google keresőben és a Bing keresőben is jelen van. Lásd alább:
Meta Leírás a HTML kódban
A Meta Description tag tehát a weboldalon vizuálisan nem látható, viszont a weboldal HTML forráskódjában benne van:
Ez akkor érdekes, ha nem CMS-t használunk (pl.: WordPress) hanem sima HTML-ben készítjük a weboldalt (ma már szinte kizártnak tartom), mert akkor erre magunknak kell ügyelni. A CMS-ek ezt az adatot beleteszik automatikusan a forrásba.
Ha a technikai részeltek mélyebben érdekelnek, akkor itt bővebben megtalálod: HTML <meta> Tag
A SEO meta leírás hossza
A Meta Leírás optimális hossza különbözik a keresőkben, de mivel a Google Kereső a piacvezető, így nagyon ajánlott erre optimalizálni a leírás hosszát, az alábbiak szerint:
A Meta Leírás hossza 110-140 karakter (minimum 110, maximum 140 karakter legyen)
Ha 110-nél kevesebb, akkor a Google saját maga készít a weboldal tartalom alapján egy rövid leírást, ha hosszabb mint 140-145 karakter akkor pedig egyszerűen csak levágja.
(ezek az adatok az utóbbi években gyakran változtak, korábban hosszabb meta leírást engedett a Google is. Szinte biztos, hogy ez még változni fog a jövőben is)
Milyen a jó metaleírás?
A Google-nek erre is van saját ajánlása:
https://support.google.com/webmasters/answer/35624
Azt már tudjuk, hogy ez a „kivonat” a találati listában megjelenik, viszont tartsuk észben a célját, azaz hogy a felhasználó el tudja dönteni, a keresési találatok közül melyik tartalmazza azt az információt, amelyikre neki szüksége van.
Olyan leírást kell tehát itt készíteni, amiből egyértelműen tudja a felhasználó, hogy az oldal aminek „kivonatát” látja maga előtt biztosan tartalmazza a keresett választ, vagy megoldást (esetleg terméket)
Legyen a leírás:
- Figyelemfelkeltő, vonzó, érdekes
- Lényegre törő, tömör
- tartalmazza a fontos kulcs információkat az oldallal kapcsolatban
- Ne legyen kamu(!)
- Tartalmazza az oldalon célzott kulcsszót (ezt a Google állítólag nem veszi figyelembe, viszont az oldal a fókusz kulcsszóról/témáról szól így ajánlott használni)
Ha ezt nem töltjük ki jól, akkor lehet hogy a felhasználó inkább egy másik oldalt fog meglátogatni, és ez baj!
Miért kritikus a meta leírás a SEO-ban?
Ha a találati listán egy keresésre megjelenik a weboldalunk, de a felhasználó egy másik találatra kattint, akkor az átkattintási arányunk (CTR) romlik.
CTR = Click Through Rate
Ez pedig azt jelenti a Google számára, hogy a mi „találatunk” kevésbé „vonzó” a látogatók számára, mint az amire kattintottak, így a mienket könnyen hátra sorolhatja.
Hogyan készítsünk ütős kivonatot? Tippek
TIPP #1:
Írjuk be a Google-be a kulcsszót amire az oldalunkon célzunk és nézzük végig a találati lista első oldalát.
Ezekből nem csak ötleteket tudunk meríteni, de rögtön látjuk, hogy ezekenél kell jobbat, érdekesebbet írnunk.
TIPP #2:
Nézzük meg a fizetett találatokat is (Google Ads), akár a 2. vagy 3. oldalon is. Ugyanis, aki pénzt fizet a megjelenésért egész biztos nagyobb hangsúlyt fektetett a megfelelő figyelemfelhívó szöveg kiválasztására.
Meta Leírás a WordPress-ben
Van egy fontos tudnivaló WordPress használóknak:
A WordPress alapban nem ad lehetőséget a meta leírás szerkesztésére.
Szerencsére ez nem nagy gond, mert a WordPress SEO pluginok (mint például a Yoast SEO bővítmény) erre lehetőséget biztosítanak:
Végszó
Röviden ennyit a meta leírásról, remélem hasznosnak találtad.
Ha bármi kérdésed van, tedd fel a kommentekben, vagy keress meg közvetlenül.