A vállalkozások online marketingjének alappillére a minőségi weboldal. Már jó ideje alapkövetelmény, hogy ne csak megtaláljanak minket a neten, de céges honlap segítségével tökéletesen reprezentáljuk a vállalkozásunkat és szolgáltatásainkat, és ezzel elérjük, hogy az ügyfél minket válasszon a konkurencia helyett.
Ezt felismerve egyre többen invesztálnak céges weboldal készítésébe. Nagyon helyesen, hiszen minőségi munkához minőségi eszközök kellenek, és a honlap bizony az alap eszköz az online ügyfélszerzéshez.
Ebben a posztban azt vizsgáljuk meg, hogy milyen egy jó weboldal különböző szempontokból, de előre szólok, hogy nem technikai paramétereket fogsz itt látni, mert bármilyen furcsán hangzik is, de elsődlegesen nem ezen múlik egy céges honlap eredményessége.
A weboldal és a marketing plusz a saját elvárásaink
Bár minden ember más, a vállalkozókat azonos dolgok érdeklik. Tény, hogy a működő weboldalaknak megvannak a saját szabályaik, azonban nem mindegy, hogy mint vállalkozó mit akarunk velük elérni.
Alap marketing eszköz
A weboldal a legalapvetőbb marketing eszköz.
Miért?
Mert a jól működő weboldal a szolgáltatáshoz vagy a termékhez irányítja a látogatót majd ösztönzi a konverzióra: vásárlásra, megrendelésre, ajánlatkérésre, kapcsolatfelvételre.
Ennek első lépése, hogy a látogató rá kell hogy találjon a honlapra, méghozzá olyan, aki a témában aktívan érdekelt, nevezzük nevén: az ideális ügyfél.
Nem elég, hogy a város egyik eldugott utcájában nyitunk egy boltot, mivel senki sem fog tudni a létezésünkről.
Saját weboldallal viszont bekerülhetünk a Google vérkeringésébe, és így többen tudomást szereznek a cégünkről akár organikusan (hirdetés nélkül) is.
Persze csak akkor ha ezt jól csináljuk: keresőoptimalizált weboldallal folyamatos ingyen forgalom érkezhet a honlapra, ami így beavatkozás nélkül szállítja a potenciális ügyfeleket és így a bevételt.
Cél a pénzkeresés
Minden céges weboldal tulajdonos célja, hogy pénzt keressen az oldallal, méghozzá minél többet. Egy weboldal akkor eredményes, ha bevételt termel.
Ezt többféleképpen is megtehetjük, például beépíthetünk egy saját webáruházat, ahol a vásárló leadhatja a rendelését. Sokan csak így árulják a termékeit, és ezáltal megspórolják a fizikai bolt fenntartását.
Másik lehetőség a reklámok beépítése, amiért a Google vagy más cégek fizethetnek. Minél több látogatót vonzunk magunkhoz, annál nagyobb esélyünk lesz a fizetős reklámok elhelyezésére.
Amikor weboldalt készítünk, akkor az integrálhatóság is elengedhetetlenül fontos. A megfelelő marketing arról szól, hogy kedvünk szerint irányítjuk a potenciális vásárlót egészen a fizetés gombig. Először meglátja a terméket, aztán megismeri, végül pedig megrendeli.
Integrálhatóság
A jó weboldalnak tartalmaznia kell egy Facebook pixelt, vagyis egy html kódot, ami megjeleníti a közösségi felületen kiépített oldalunkat. Magyarországon a Facebook mellett az Instagram is egyre nagyobb népszerűségnek örvend, így nyugodtan gondolkozzunk abba az irányba is. Miközben a Facebook nagyszabású kampányokkal tudjuk átirányítani a vevőket, addig az Instagramon is szerezhetünk a fiatalabb közösségből. Attól függ, hogy milyen terméket vagy szolgáltatást árulunk.
Ha weboldalról van szó, akkor betehetünk Google Ads-ot, ami a tematikusan elhelyezett reklámokért felelős, és minden egyes kattintásért fizet nekünk. Ma már a reklámok a bejegyzések között vagy mellett helyezkednek el, nem zavarják a felhasználó élményt, de legalább megadjuk magunknak az esélyt a plusz pénzforrásra.
Végül nem szabad megfeledkezni az e-mailek fontosságáról sem. Minden egyes feliratkozó egy újabb potenciális vásárlót jelent, ahova rendszeres tudunk kiküldeni hírlevelet. A közösségi médiában egyre nehezebb eljutni a felhasználókig, így a nagy feliratkozótábor igazi aranyat ér.
Keresőoptimalizálás
A jó weboldalnál nem feledkezhetünk meg a keresőoptimalizálásról sem. Minden weboldal tulajdonos arra vágyik, hogy egy adott témánál az első keresőoldalon jelenjen meg, emögött azonban kemény munka áll. Figyelni kell a helyes linképítésre és a megfelelő tartalom elhelyezésére is. Csak a kitartó munkával fogunk bejutni az első találatok közé, ráadásul nem hagyhatjuk figyelmen kívül a Google aktuális elvárásait sem.
Mit akar a felhasználó?
Most, hogy megnéztük a weboldal tulajdonosok elvárásait, meg kell vizsgálni, hogy mit akar a felhasználó. Néha hátra kell lépni egyet, és olyan szemmel vizsgálni a honlapunk felépítését, mintha vásárolni szeretnénk.
Pontos információ átadás
Ha megkérdezzük valakitől, hogy milyen egy jó weboldal, akkor biztosan a válaszok között fog szerepelni az, hogy információt ad át. Az információ mindig hasznos és pontos, megválaszolja a felmerülő kérdéseket. A keresőt általában akkor szoktuk használni, amikor valamit meg akarunk tudni, és nagyon bosszantó lehet, ha a kattintott weboldal csak kerülgeti a témát. A felhasználó válaszokat akar és azonnal akarja. Erre jó a weboldal blog része, ahol konkrét témákban adunk magyarázat. Fontos, hogy ennek mindig passzolnia kell valamilyen szinten a fő tartalmunkhoz.
Megoldja a felmerülő problémákat
Ha nem kérdések után kutatunk, akkor valami problémával szoktunk szembenézni. Lehet, hogy csöpög a csap, eldugult a lefolyó, vagy egyéb gondjaink merültek fel. Ilyenkor beírjuk a keresőbe a hogyan kifejezést. Egy jó weboldal a problémákra is megpróbál válaszolni, mindig használható tanácsot és tippet adva. Minél több lehetséges problémát kutatunk fel a weboldalunkhoz illő témákban, annál nagyobb eséllyel fognak ránk találni.
- Teljesíti a vágyát
Ezenkívül a felhasználó akkor is a Google keresőhöz fordul, ha valamilyen vágya van. Lehet, hogy szeretne venni valamit, olyan terméket keres, amit a boltokban nem talált meg. Ha a mi weboldalunk kielégíti ezt a vágyát, akkor nagyobb esélyünk van a vásárlásra is. Amellett, hogy pontos információval látjuk el a felhasználót, és megoldjuk a problémáit, mindig gondolnunk kell arra is, hogy miként tudunk a szívére hatni.
- Minden pontja hasznos
A mai világban az embereknek nincsen idejük felesleges kereséseket folytatni, ahogy a semmiről olvasgatni sem. Azt várják el tőlünk, hogy a weboldal mindig 100%-ban hasznos legyen. Ha vannak felesleges menüpontjaink, akkor ideje megszabadulni tőlük, ha a kereső nem vezet sehova, akkor javítsuk ki. Ha a képek túlságosan zavaróan hatnak, akkor cseréljük le őket. Mindig jusson eszünkbe, hogy a felhasználó azonnal válaszokat és eredményeket követel. Ha a weboldalunk minden egyes pontja hasznos tartalommal van ellátva, és jól megoldottuk a linkek elhelyezését, akkor a vásárlónak nem kell keresgélnie, mert mindent azonnal megtalál.
- Esztétikailag megfelelő
A jó weboldal egyik eleme a dizájn, ami a felhasználókat is értékeli. Bár a tartalom sokkal nagyobb fontossággal bír, mégsem szabad megfeledkezni az esztétikáról. Amikor a látogató rikító színeket, olvashatatlan apró betűket kap, akkor nem fogja a drága idejét pazarolni ránk. A webdizájnra azért kell figyelnünk, hogy kényelmessé tegyük a vásárlás perceit. A színek és betűk játékával az érzelmekre is hathatunk, ráadásul így egyedibbek lehetünk a konkurenciával szemben.
Mit vár el a Google a weboldalaktól?
Hiába gondolkodunk a felhasználó fejével, ha a Google más elvárások szerint figyeli a weboldalakat. Ehhez azt kell tudnunk, hogy minden évben kihoznak pár újítást, amit a keresőmotorok vizsgálnak. Ha ezeknek nem felel meg a weboldalunk, akkor úgy büntetik meg, hogy lejjebb kerül a keresőben. Éppen ezért elengedhetetlenül fontos, hogy betartsuk a Google szabályait.
- Gyorsaság
2021-től különösen figyelni fogják a weboldal sebességét. Minél gyorsabb, annál jobb címszóval már most nekiállhatunk ellenőrizni ezt. A nagy méretű képek nagyon belassítják a megjelenést, ami innentől kezdve akár felhasználókba is kerülhet. Ha nincs más választásunk, akkor törekedjünk inkább az egyszerű, de gyors megjelenítésre.
- Felhasználói élmény
Az új algoritmus a Page Experience nevet kapta, ami annyit tesz, hogy felhasználói élmény. Ez a következőket takarja:
- biztonságos weboldal,
- mobilbarát megjelenítés
- zavaró pop-up ablakok kiiktatása,
- weboldal titkosítás.
Ma már alapszabály, hogy a felhasználó az első. Mivel minden évben egyre többen használják a telefonjukat, a számítógépes megjelenés kezd a háttérbe szorulni. Ráadásul a gépről és a mobilról is más céllal kapunk látogatót, így azokra külön kell felkészülni. Egy számítógépes megjelenítés lehet esztétikailag is szép, mivel a látogató minden bizonnyal megnézi a cégünkről található információt, elszörfözget a bejegyzések között.
- Mobilbarát megjelenés
Ezzel ellentétben a mobil változatnál azonnal kérdésekre keresik a választ, mint például a nyitvatartás, elérhetőség és kapcsolat. Az a legjobb, ha mind a két nézetet külön dolgozzuk ki, ezáltal biztosítjuk a teljes felhasználói élményt. Ráadásul a Google is nagy figyelmet fordít a mobilnézetre, mindenképpen külön foglalkozzunk vele.
- Nincs több felugró ablak
A pop-up megoldásokat is muszáj megemlíteni, mivel eddig jól működtek, ha éppen újabb feliratkozókat kerestünk. 2021-től a Google nem fogja szeretni azokat az oldalakat, ahol pár másodperc után felugrik egy zavaró ablak nagy akciót hirdetve. Sajnos le kell mondanunk erről, vagy kevésbé zavaróvá alakítani, ha nem akarunk látogatót veszíteni.
- Biztonságos
A weboldal titkosítás annyit jelent, hogy a http csatlakozás helyett https-re van szükségünk. Ezt már az idei évben is figyelték, úgyhogy amennyiben még mindig a régi megoldást használjuk, akkor most mindenképpen eljött az ideje a váltásnak.
A jó weboldal
Milyen tehát egy jó weboldal? Ha gyorsan össze akarjuk foglalni, akkor mindig a tulajdonosa üzleti céljait szolgálja (közvetlenül, vagy közvetve, de bevételt termel) miközben a felhasználó élményét teszi előtérbe, legyen az vásárlás, egy probléma megoldása vagy információszerzés célú.